F-35 je národná katastrofa vo výške 1,4 bilióna dolárov časť 1.

Autor: ľubomír drinka | 7.1.2019 o 10:05 | (upravené 7.1.2019 o 10:10) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  32x

Prehľad o F35II aký  nájdete. Portál Nezaujato preložil analýzu Dana Graziera založeného na oficiálnej správe. Niektoré problémy sa medzitým opravili, ale ukazuje sa, že do F35II bolo priveľa preinvestované aby sa projekt zastavil.

 JSF je príšerný stíhač, bombardér a útočník – a nevhodný pre lietadlové lode od Dana Graziera


F-35ka má pred sebou ešte dlhú cestu než bude pripravená k boju. Michael Gilmore, riaditeľ operačného testovania a hodnotenia, ktorý je teraz na dôchodku, vo svojej poslednej výročnej správe.
Program Joint Strike Fighter už spotreboval viac ako 100 miliárd dolárov a takmer 25 rokov. Dokončenie základnej vývojovej fázy vyžaduje minimálne 1 miliardu dolárov a ďalšie dva roky. Aj pri tejto masívnej investícii času a peňazí Gilmore povedal Kongresu, Pentagonu a verejnosti “prevádzková vhodnosť všetkých variantov je naďalej nižšia, ako požaduje služba“.
Gilmore podrobne opísal celý rad kritických a nedostatkov v programe, vrátane stoviek kritických nedostatkov v práci a problémov s údržbou. Takže to vznieslo vážne otázky o tom, či Air Force F-35A môže uspieť buď vzduch-vzduch a či vzduch-zem misiách, či Marine Corps ‘F-35B môže vykonávať aj rudimentárnu priamu leteckú podporu a či námorná verzia F-35C je vhodná na prevádzkovanie z lietadlových lodí.
Zistil totiž, že “ak sa používa v boji, lietadlo F-35 budú potrebovať podporu na lokalizovanie a zabránenie hrozby moderných pozemných radarov, získavať ciele a zapojiť formácií nepriateľa stíhacích lietadiel z dôvodu nevyriešených výkonnostných nedostatkov a obmedzenej nosnosti výzbroje.”
Vo verejnom vyhlásení, F-35 Joint Program Office pokúsili odvolať správu Gilmora tým, že tvrdí: “Všetky problémy sú dobre známe JPO, USA služieb, našich medzinárodných partnerov a nášho odvetvia. ”
JPO konštatuje, že veľké množstvo problémov sú riešené, pokiaľ to ide, ale neexistuje žiadny náznak, že úrad má nejaký plán – vrátane nákladov a časového harmonogramu opätovných odhadov – na opravu týchto známych problémov, bez zníženia kvality.
Ani zrejme nemajú plány na ďalšie štyri roky. Takýto plán je nevyhnutný a nemal by byť riešený nerealistickými už existujúcimi plánmi.

Čo bude potrebné na odstránenie mnohých problémov, ktoré identifikoval Gilmore, a ako najlepšie posunúť dopredu najdrahší zbraňový program v histórii, program, ktorý nebol schopný splniť svoje veľmi skromné sľuby?

Elektronika sa používa na odôvodňovanie nákladov – neprináša však také schopnosti
F-35 je podávaná americkému ľudu, ktorá nemá žiadnu malú účasť na svojich misijných systémoch, aj ako obrovské množstvo sofistikovanej elektroniky na palube lietadla. Rýchlym prečítaním akýchkoľvek hagiografických článkov o F-35 zistí, že takmer vždy poukazujú na svoje schopnosti zbierať obrovské množstvá informácií.
Táto informácia má prechádzať cez svoje palubné senzory a dátové spojenia s vonkajšími sieťovými zdrojmi, a potom zlúčiť pomocou počítačových systémov F-35, aby identifikovali a zobrazili pilotovi špecifickú hrozbu, cieľovú a sprievodnú silu – tj “situačné povedomie.”
Tento proces je navrhnutý tak, aby pilot mohol ovládať bojový priestor. Na základe skutočných testovacích výkonov týchto systémov počas vývojových testov sa však zdá, že elektronika v skutočnosti zasahuje do schopnosti pilotov prežiť a prevládnuť.
Celkovo boli problémy so senzormi, počítačmi a softvérom F-35, vrátane vytvorenia falošných cieľov a hlásenia nepresných umiestnení, dostatočne závažné, že testovacie tímy v leteckej základni Edwards ich označili za “červené”, čo znamená, že nie sú schopné vykonať bojové úlohy, ktoré sa od nich očakávajú.
Jeden systém, elektrooptický zameriavací systém (EOTS), bol pilotmi označený za jeden s najnižším rozlíšením a dosahu systémov, aké sa v súčasnosti používajú na starších lietadlách. EOTS je jedným zo systémov, ktoré majú pomôcť F-35 detekovať a zničiť nepriateľské stíhače z dostatočne vzdialenosti, aby sa dogfighting stal vecou minulosti. V blízkosti nosa lietadla je umiestnená televízna kamera, infračervený vyhľadávací a navádzací systém,  laserový diaľkomer a značkovač.
Tieto snímače sa otáčajú pod kontrolou počítača, aby sledovali ciele v širokej oblasti pozornosti a zobrazovali snímky na displeji priezoru pilota.
Obmedzenia EOTS, vrátane degradácie obrazu zahmlením, nútia pilotov, aby lietali bližšie k cieľu, ako museli pri používaní starších systémov len preto, aby získali dostatočne jasný obraz na spustenie rakety alebo pre výstrel.
V správe sa hovorí, že problém je tak zlý, že piloti F-35 by mohli potrebovať letieť tak blízko, aby zacielili, že by sa museli o kúsok vrátiť, aby získali potrebnú vzdialenosť pre streľbu s navádzaním. Takže obmedzenia systému môžu prinútiť útočiacu F-35, aby kompromitovala svoju výhodu prekvapivého útoku, čo umožňuje nepriateľovi vmanévrovať do streleckej príležitosi ako prvý.
Vzdanie sa prvku prekvapenia a dovoliť súperovi strieľať prvému je to, čo chceme prinútiť nepriateľa urobiť, nie aby sme tomu boli prinútení sami

Ďalšou často propagovanou funkciou, ktorá má poskytnúť F-35 vynikajúce situačné povedomie, je Distributed Aperture System (DAS). DAS je jedným z primárnych senzorov, ktoré zásobujú obrazovku do neslávne známeho systém prilieb za 600 000 USD, a takisto nedokáže naplniť predstavy z propagácie.
Snímače DAS predstavujú šesť videokamer alebo “očí” rozložených okolo trupu F-35, ktoré projektujú do prilby na vonkajší pohľad akýmkoľvek smerom, ktorým chce pilot pozerať, a to aj dole alebo dozadu. Zároveň priesvitka prilby zobrazuje letové prístroje, cieľové a výstražné znamenia odvodené zo senzorov a úlohy misie.
Ale kvôli problémom s nadmernými falošnými cieľmi, nestabilnými “nepríjemnými” obrazmi a preťažením informácií piloti vypínajú niektoré senzorové a počítačové vstupy a namiesto toho sa spoliehajú na zjednodušené displeje alebo tradičné prístrojové dosky.
A znova terajší systém je o niečo lepší ako ten, ktorý ho má nahradiť.
Skúsení piloti mali aj ťažkosti s prilbou počas niektorých dôležitých testov presnosti navádzania. Niekoľko pilotov opísalo displeje v helme ako “prevádzkovo nepoužiteľné a potenciálne nebezpečné”, pretože “rušivé symboly” zakrývajú pozemné ciele.

Pri pokusoch o otestovanie streľby vzduch-vzduch AIM-9X s krátkym dosahom proti cieľu, piloti oznámili, že ich zobrazenie cieľa bolo blokované symbolmi zobrazenými na ich vizoroch prilby. Piloti tiež uviedli, že symboly boli nestabilné, keď sa pokúšali sledovať ciele.
Potom je tu otázka, že piloti vlastne vidia dvojmo kvôli “falošným stopám”. Existuje problém pri získavaní všetkých informácií generovaných rôznymi palubnými nástrojmi a ich zlúčení do koherentného obrazu pre pilotov, proces nazývaný fúzia senzorov.
Piloti hlásia, že rôzne nástroje, ako radar lietadla a EOTS, zisťujú rovnaký cieľ, ale počítač zostavujúci informácie zobrazuje jeden cieľ ako dva.
Piloti sa pokúsili tento problém vyriešiť vypnutím niektorých snímačov, aby zmizli zbytočné ciele. DOT & E hovorí, že je “neprijateľné pre boj a porušuje základný princíp spájania príspevkov z viacerých senzorov do presnej dráhy a jasného zobrazenia na získanie situačného povedomia a na identifikáciu a bojovať s nepriateľským cieľom.”
A ako je tento problém zlý iba v jednom lietadle, je to oveľa horšie, keď sa niekoľko lietadiel pokúša zdieľať údaje v celej sieti. F-35 je vybavený multifunkčným rozšíreným dátovým prepojením (MADL), ktorý je navrhnutý tak, aby umožnil lietadlu zdieľať informácie s inými F-35s, aby všetci piloti mali spoločný obraz bojového priestoru. Robí to tým, že zoberie všetky údaje vytvorené každým lietadlom a spojí ich do jedného spoločného pohľadu na svet.

Aj tento systém vytvára chybné alebo rozdelené snímky cieľov. Zložením problému systém tiež niekedy znižuje obrazy cieľov úplne, čo spôsobuje zmätok vo vnútri kokpitu o tom, čo tam je alebo nie.

To všetko znamená, že systémy chceli dať pilotom lepšie porozumenie svetu okolo nich môže robiť pravý opak. Podľa správy tieto systémy “naďalej zhoršujú vedomie bojového priestoru a zvyšujú pracovnú záťaž pilotov. Riešenie týchto nedostatkov je pre pilota časovo náročné a znižuje efektívnu a efektívnu realizáciu misie. “Podporovatelia F-35 hovoria, že je to sieť čo je dôležité na čom v skutočnosti záleží je aby sieť radšej nefungovala.

Z webu nezaujato

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?