reakcia na reportáž o meraní rýchlosti na markíze

Autor: ľubomír drinka | 27.3.2014 o 15:20 | (upravené 15.2.2015 o 12:34) Karma článku: 8,69 | Prečítané:  2198x

Včera na žiadosť divákov markíza preverovala informácie o presnosti merania rýchlosti pri objektívnej zodpovednosti. V reportáži posadili reportéra do toho najlepšieho, čo momentálne polícia má. Do auta s Multa nova multiradarom C-dopplerovský typ pozri tu. Dnes už v tomto videu neuvidíte, ako policajná hovorkyňa zavádzala najmä s kosínus efektom. Pre tých čo to videli naživo, respektíve nevideli, popíšem, o čo tam v skutočnosti išlo.

Markíza ukázala video,na ktoré dostala tip od divákov. Myslím, že to bola ukážka z tohoto videa.

LASER speed gun potentially unreliable and inaccurate

zdroj youtube.com

O čo tam ide. Video je pokračovaním relácie inside-out na BBC dr. Michael ClarK opäť ukazuje, že aj kalibrované meradlo sa môže mýliť. Na pôvodné video relácie inside-out, so upozornil  tu. Kedže v pôvodnej relácii to polícia ukončila tým,že rýchlomeri prešli testovaním, sú kalibrované a navyše nepoužívajú americkú verziu, ktorá bola použitá vo videu inside-out, ale britskú verziu, ktorá obsahuje iný software, a teda nepresnosť u britskej nie je.

Nedostatky LTI 20/20 boli objavené v roku 1996 v americkom štáte New Jersey. Štát dočasne zakázal používanie LTI 20/20 po tom, čo bol súd svedkom merania 4 mph (6,44 km/h) stojacej steny.
Právnik, Joe Maccarone, bránil motoristu obvineného z prekročenia rýchlosti, na čo si prizval odborníka z NASA. Znalec uviedol, že pri meraní niečo málo cez 300 metrov, bola len 60% šanca  ľudského operátora zamerať s laserovou pištoľou vozidlo široké 12 stôp (3,7 metra).  Autá sú len 6 stôp (1,8 metra) široké, takže šanca, že dostanete niečo iné, než je cieľ, je naozaj veľmi vysoká. zdroj. speedcameras.org

MC1.JPG

zdroj. youtube.com LASER speed gun potentially unreliable and inaccurate

Dr. Michael Clark nameria stojacemu vozidlu 8 mph (12,87 km/h), čím dokazuje, že britský model sa rovnako mýli a teda obsahuje rovnaký software.

V skutočnosti sa líšia frekvenciou impulzov. Britský model 125 Hz, americký 200 Hz. Čím menej pulzov, tým  menej meraní a tým možná menšia presnosť. Slovenská polícia používa americký model.tu

Dôvodom  prečo nameria rýchlosť, je efekt sklzu (slippage efekt). Kedže LTI 20/20 nepoužíva dopplerov efekt, ale meranie času letu krátkych pulzov, tak vdaka sklzu lúča od masky po okno vozidla sa mení vzdialenosť a to zariadenie vyhodnotí ako zmenu vzdialenosti a teda rýchlosť. Myslím, že to vtedy vyriešili tak, že meranie je platné až od 30 km/h.

Teraz sa konečne dostávam k pointe.

Ako vysvetlenie videa, markíza (tv noviny) strihla odpoveď polície:

"kosínus efekt, ale ten je vždy v prospech vodiča."

1. ako som vysvetlil jednalo sa o efekt sklzu

2. auto stojí, čiže 0 km/h. Ako by mohlo byť +12,87 km/h v prospech vodiča?

3. rýchlosť nemôže byť  menšia ako 0 km/h!

Na toto mám niekoľko vysvetlení:

a. Polícia to nevie, čo je to najhoršie

b. Polícia to vie, ale nemôže povedať, pretože by tým museli priznať verejnosti, že podcenili efekty nepresnosti, alebo sa boja sa odvolaní.

c. Polícia má príkaz na všetky otázky tykajúce sa nepresnosti, odpovedať kosínus efekt.

d. Je však tiež možné, že markíza strihla inú odpoveď týkajúcej sa pôvodnej otázky na uhol merania.

odpoveď mala znieť inak :

je treba rozlišovať medzi radarmi a lidarmi

rozdielne základné meracie uhly
lidar 0-5 stupňov, pokrytie 1 stupeň, dosah 750-1200 metrov(obrazovka zobrazí najviac 999 metrov, kamera ideálne však 80 metrov)
meranie nad 5 stupňov je necertifkované meranie.
 
radar 22 stupňov, pokrytie 5 stupňov, dosah 20-60 metrov.
na presnosť má vplyv aj.
Správne nastavenie odklonu osi antény od smeru jazdy vozidiel:
Ak je uhol menší ako 22° je zmeraná rýchlosť vyššia ako skutočná a naopak)
Na meranie za jazdy má vlpyv veľa drobných vecí na policajnom aute, ako opotrebenie pneumatík, geometria kolies, nahustenie. vzdialenosť. Je to preto, že pri meraní musí systém radaru pripočítať k nameranej hodnote vozidla aj vlastnú rýchlosť policajného auta, ktorá sa získava z kalibrovaného tachometra.
 

Ďalšia informácia z úst hovorkyne bola o odpočítavní najväčšej dovolenej chyby ± 3 km/h. Pri objektívnej zodpovednosti vraj príde táto hodnota, už odpočítaná od nameranej rýchlosti. Ten kto ten list dostane si to nemôže overiť, keďže nenapíšu meranú a zistenú rýchlosť, ale iba jednu s tým, že ju prekročil. Ich vlastný postup hovorí iba o možnosti odpočítania. obšírnejšie tu 15.2.2015 v správe už dostanete obidve rýchlosti, avšak z neznámych príčin chybne vypočítanú.

 

meranie rýchlosti policajným zborom

Pri blokovom konaní ju automaticky neodpočítajú.

Samozrejme musia ju odpočítať, ale na to musí byť tlak zhora. Spoliehajú sa na to, že odvolávať sa nikto nebude.  Priestupkový zákon, respektíve polícia si ho tak vysvetľuje, im umožňuje za ústne pojednávanie vyberať poplatok podľa § 79 ak ste uznaný vinným 16 eur. Odvolať sa ak 3 km/h neodpočítali sa oplatí, ak po odpočítaní sa dostane do nižšej sankcie, len pri malých prekročeniach o 7-9 km/h zisk je celých 20€, kedže ste nevinný z priestupku tak sa poplatok neplatí.

Pri prekročení o 10-13 km/h je zisk 40 €-20  €- 16 €= 4 € .

Pri 35-40 km/h je to rozdiel 64 €.

Toto sa však týka priestupku a nie objektívnej zodpovednosti tam je poplatok 30 €. Avšak aj to sa dá obísť, tak že držiteľ určí priestupcu ešte pred odvolaním a potom sa pokračuje podľa priestupkového zákona. Či sa to oplatí pozri tabuľku v tomto článku

Ak by odchýlku odpočítali automaticky, tak by to vyzeralo ako na tomto grafe.

http://www.cdv.czhttp://www.cdv.cz/image/mereni-rychlosti-pocet-pokut-za-prekroceni-rychlosti-v-roce-2002/

Graf ukazuje, že najviac priestupkov v Holansku za rok 2002 je v obci v kategórii 6-10 km/h.

Ak by ju neodpočítali tak sa tie kategórie z časti posunú a to by znamenalo minimálne -20 € na každom zistenom priestupku.

Vrátim sa ešte k videu na tvnoviny.sk. Nadstavenú rýchlosť sa nemusel pýtať, je tam vidieť 50 km/h.

To vľavo je overovacia značka slovenskej metrológie. pod dvojkrížom a trojvrším je číslo overujúcej organizácie: 0… SMÚ Bratislava 1… SLM Metrologické pracovisko Bratislava 2… SLM Metrologické pracovisko Banská Bystrica 3… SLM Metrologické pracovisko Košice.zdroj wikipedia

Napravo je značka schváleného typu udeľuje slov. metrologický ústav. TSK sa skladá zo

162 = odbor merania

07= rok schválenia typu

-008= poradie

multaradarC.JPG

platnosť typového certifikátu tohto radaru je do 06.08.2017. pozri tu

zdroj tvnoviny.sk

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?